Panama – Islas las Perlas – Galapagos

Nadat de LEF goed gevuld is met diesel en water, laten we rond 10 uur PTY achter ons en gaan we ri open zee. Het voelt een beetje als een schoolreisje: binnen een uur wordt alles ‘in gang’ gezet om er het maximale uit te halen, incl. de vishengel. En met succes. Terwijl ik bezig ben m’n eerste homemade brood te bakken, vangt D binnen 10 min de eerste vis. Yes!

Het fileren duurt langer dan het vangen zelf, maar ‘s avonds eten we pasta putanesca met een vers gebakken (neefje van de) tonijn. Het zeilen gaat goed: we gaan gemiddeld meer dan 7 knopen (we varen ruime wind) en zeeziekte is te overzien. 2 pillen. Doe ik het voor. Q speelt gitaar, we zwaaien naar een grote schildpad, denken dolfijnen te zien en worden urenlang getrakteerd op pelikanen die met ons mee vliegen. Rond 17 uur ankerenen we in de baai bij Isla de San José en zitten we in een live versie van Planet Earth: 1000’en vogels die ‘jagen’ en in formatie achter elkaar aanvliegen. Ze hebben geen idee hoe mooi de show is die ze opvoeren. De eilandengroep zelf is prachtig groen, jungle, met deels strand. We zijn moe en de ruggen verbrand. Na de pasta ontdekken we dat er fosforalgen zijn, dus de nachtplas wordt een interessante happening. Na de lasershow, gaan we onder de lakens en checken we nog even de Melkweg. De eerste 50 mijl zitten erop. Het was een mooie eerste dag.
Hee, een mantaray! Zo gauw we wakker worden, vallen we midden in de ochtendgymnastiek van Samantha en genieten we van haar sprongen boven water. Na een verse Nespresso (lang leve de omvormer!), maken we van ons schip een gescheiden afval recycle center (moet van Galapagos), maakt M de leidingen van de bilge schoon en zijn we daarna weer ready to go! Vanaf nu beginnen we met het draaien van de wacht: 3 uur op, 9 uur af. Koken is ook een wacht, dus minder dan 3 uur, maar wel een ‘taakje’. De koers is ruim en we gaan hard: gemiddeld varen we zo’n 9 knopen. Als t zo doorgaat rekent Q uit, zijn we in 4 dagen en 4 uur op Galapagos. Q rekent sowieso veel. Das wel irritant, want M stelt voor dat we een weddenschap afsluiten op onze ETA Galapagos en daarbij heeft Q vast een voorsprong, vermoed ik. We spotten dolfijnen, die voor onze boot blijven zwemmen en aan mantarays & schildpadden ook geen gebrek. En zo surft de dag voort… de boom staat uit en de autopilot doet z’n werk. Het is raar geen afleiding te hebben van apps, Facebook of werk. Ik lees een boek en dankzij de 2 zeeziekpillen (ik denk in mijn geval de heilige graal) is het prima tosti’s bakken tijdens de lunch. De kuip staat inmiddels op standje ‘touren’ qua zon: de vastgeklemde pareo is hard nodig om een beetje schaduw te houden. Ook voor iemand die al 5 jaar op een eiland woont, is het veel.
En zo gaat de tijd voorbij… we luisteren muziek, doen een hazenslaapje – of niet – eten koekjes (het ouderwetsche Maria koekje is favoriet), maken water (M zijn specialiteit), checken nog maar eens de snelheid (14.4 knopen is ons record!) en voor je het weet gaat de zon weer bijna onder. Diner (vanavond tortilla’s) & afwas doen we voor het écht donker wordt en zo rond 9 wordt het rustig aan boord en gaat de eerste hondenwacht van start. Ik sta gepland van 3-6… voor iemand die niet eens één Netflix aflevering uitkijkt zonder in slaap te vallen, best een uitdaging. Mijn truuk: lekker discodeuntje op je koptelefoon en dansen maar. In de kuip, dus beperkte bewegingsvrijheid, maar als Q me om 6 uur aftikt ben ik vrij wakker en als ik zo nog een paar dagen doordans ook nog eens superfit! Rond 8 is iedereen weer rise & shine en zijn we bijna 24 uur non-stop onderweg. De volgende highlights dienen zich aan: de evenaar (hoe herken je die?) en een Colombiaans eilandje waar volgens de ‘wiki’ zeldzame dieren leven. Hij staat op de iPad gemarkeerd als een paars vierkant, de vraag is of het überhaupt licht is als we in de buurt zijn, maar D acht de kans op vis groot, dus dat is iig een projectje: verse vis voor morgen. Vooralsnog lopen we voor op schema en varen we 206 mijl (ja, dat is best veel) in de eerste 24 uur, nét geen LEF record – een kleine domper – maar we koesteren de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen.
PS: Q benadrukt nogmaals dat we 206 mijl hebben gevaren. Dat daar geen misverstand over ontstaat.
De topsnelheid van 206 mijl in een etmaal evenaren we vandaag niet. Sterker nog: waar we in de ochtend nog kunnen genieten van een lekker briesje, zwakt het gedurende de dag zo af dat we er zelf ook loom en sloom van worden. Het is bewolkt, wij ook een beetje. De dag kabbelt voort, wildlife valt ook tegen – al zien we wel 2 keer een vogel staand op een stuk hout voorbij drijven – dus we kletsen, lezen, dutten, vangen niks, maar hebben wel weer een prima dag. ’s Avonds valt de wind helemaal weg en als de snelheid naar 2 knopen zakt en de zeilen blijven klapperen, besluiten we een andere koers te gaan varen en gaat de motor aan. Mijn 3 uur wacht bestaat dus vooral uit sterren kijken: ik tel zeker 10 vallende terwijl de motor lekker doorronkt en de windvaan in een identiteitscrisis is beland. Met muziek, boek & mariakoek is m’n wacht compleet. Om 3 neemt Q het van me over en aan het einde van de nacht zijn we weer op een meer windzekere plek beland: de zeilen gaan weer omhoog en de LEF kan weer doen waar ze goed in is. We zeilen weer!
De koers is onveranderd en de wind waait zoals het hoort, schuin van achteren. Qua omstandigheden niks te klagen dus: nog steeds ‘voor’ op M z’n schema met een gemiddelde van 7 knopen per etmaal. Tijd voor andere dingen dus. ’s Morgens starten we de dag met zelfgemaakte yoghurt. Ik heb van Mariska (van de Zouterik) geleerd hoe ik dat moet maken. Groot succes, dus die mag in de herhaling. D klust een hangmat tussen voorstag en mast. In de schaduw met perfect uitzicht op zee. Ook voor herhaling vatbaar. Ons net vol groenten stinkt een beetje, dus D en ik doen een check en zo verdwijnt de rode kool met andere beschimmelde producten in zee. Van een groot deel van de ‘resten’ snijden we vast hapklare brokken voor de komende dagen. De lunch is een vitamine C bom met ananas, banaan en sinaasappel, gaan we ook vaker doen. De weddenschap mbt onze ETA wordt definitief gemaakt en varieert van vrijdagmiddag na lunch tm zondagochtend voor lunch (je mag een dagdeel claimen). Morgen wordt een ‘drukke’ dag: de bilgepomp moet gemaakt, we hebben plannen voor een curry en het is het plan de boot even goed op te ruimen. Ondertussen zeilt de LEF richting halverwege onze trip: vanaf dit punt wordt het aantal mijlen alleen maar minder!
En voorbij is onze tropische zeilvakantie. Doordat we de evenaar naderen, draait de wind zo’n 180 graden en voor we het weten zitten we in zeilpak op een aan-de-windse koers met windkracht 5 in de zeilen. Met regen en dikke wolken verandert onze omgeving naar het Markermeer op een druilerige zaterdag in oktober. Weg idyllische zeiltocht, dit is het echte werk. Er zijn te weinig droge plekken in de kuip, dus gemiddeld zit/hangt/ligt 50% van de bemanning binnen vandaag. Geen verse koffie, een noodle soepje voor lunch, veel slapen en Netflix dus. Het weerbericht wordt nogmaals binnen gehaald en als het goed is moet eea wat gaan draaien naar een meer ruime koers, maar daar merken we nog weinig van. Goede nieuws is dat we over de helft zijn én dicht bij de evenaar. Tijd dus om na te gaan denken over het Neptunus ritueel. Voor ons allemaal de eerste keer zeilend over de 0°, maar voorlopig aan een creatieve invulling van dit ritueel nog wat gebrek. Ondanks de regen wel bijna de hele dag vogels om de boot, veel dolfijnen (Q zag ze zelfs vannacht rond de boot, het water lichtgevend door de algen), vliegende vissen en af en toe ook een wereldberoemde octopus-met-propeller. Benieuwd waar Galapagos ons over 2 dagen 10 uur en 23 minuten (Q rekent gewoon door) ons überhaupt nog mee kan verrassen. Binnen lijkt het overigens ook of de Big Five langs is geweest: vergeleken met gisteren ligt er niets meer op z’n plek. Door onze koers schuift alles richting de lage kant, wat vooral betekent dat het eindigt in de (plak) strip van D’s bed waar ie nu ongeveer in moet klimmen. Q slaapt als een soort zeester aan de hoge kant, benen en armen gebruikt ie om z’n kofferset bij elkaar te houden. M comfortabel in de punt en ik vermoed het talent van m’n moeder geërfd te hebben om bizar lang te kunnen slapen aan de hoge kant terwijl ik tegen de motorkamer ‘hang’. De avond valt, om ons heen is alles donker, geen ster of maan te zien. De wind zwakt wat af, de regen blijft: nacht 4 op zee gaat in. We liggen lekker stabiel: het is eigenlijk perfect weer voor verse koffie en de boot even opruimen. Jammer dat het donker is.
Het is de mooiste datum van het jaar (20|02) en hier geldt: het is weer droog. De kussens, boeken, petjes en andere doorweekte spullen worden buiten gehangen, terwijl M probeert de bilgepomp te maken. Er is weer koffie, de vislijn gaat uit en gezien de hoeveelheid wind (weinig) besluiten we het rif uit het grootzeil te halen. Oftewel: we hebben een drukke ochtend. Het hoogtepunt van deze dag is gepland in de middag wanneer we de evenaar gaan passeren, dus alles moet strak staan als het zover is. Met Nutella, 3tand en gitaar maken we een #sailfie van ons Neptunus ritueel en als het dan e i n d e l i j k zover is (de aftelklok stond aan, we zingen nog net geen ABBA met happy new year) doen we allemaal een plons in zee en wordt het onderwaterschip en passant ook even geschrobd. En daar zijn we dan: op het zuidelijk halfrond… om de feestvreugde van deze dag vast te houden (en in de hoop meer snelheid te maken), wordt de genaker gehesen. Nieuw voor de LEF & crew, dus even pielen, maar als ie dan eindelijk staat, gaan we als de brandweer. We zijn gelukkig en blijven ons verbazen over hoe bizar het is dat er niemand om ons heen is. Vandaag zagen we één schip. Het passeerde ons op 3 mijl afstand. En dat was het. Verder niets dan zee, zee en nog eens zee. Rond 4 proosten we met rum cola’s en nacho chips op deze ‘vreselijke’ dag. Iemand moest t doen. Blij dat wij dat waren.

241 antwoorden op “Panama – Islas las Perlas – Galapagos”

1. I抎 need to examine with you here. Which is not something I often do! I take pleasure in studying a post that can make individuals think. Also, thanks for permitting me to comment!

2. I抦 impressed, I need to say. Actually not often do I encounter a weblog that抯 each educative and entertaining, and let me tell you, you could have hit the nail on the head. Your concept is excellent; the problem is one thing that not enough people are talking intelligently about. I am very pleased that I stumbled across this in my search for something regarding this.

3. The following time I read a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my option to learn, but I truly thought youd have one thing interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you happen to werent too busy in search of attention.

4. I was very happy to find this internet-site.I wanted to thanks for your time for this excellent learn!! I undoubtedly enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.

5. Can I just say what a reduction to find somebody who truly knows what theyre speaking about on the internet. You definitely know the way to deliver a problem to mild and make it important. Extra individuals need to learn this and perceive this facet of the story. I cant consider youre no more fashionable since you definitely have the gift.

6. The subsequent time I learn a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I do know it was my choice to learn, but I truly thought youd have one thing attention-grabbing to say. All I hear is a bunch of whining about something that you may repair in the event you werent too busy searching for attention.

7. There are some fascinating time limits on this article but I don抰 know if I see all of them center to heart. There is some validity however I will take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like more! Added to FeedBurner as well

8. Nice post. I be taught something more difficult on totally different blogs everyday. It will always be stimulating to read content material from other writers and practice a little one thing from their store. I抎 favor to use some with the content material on my blog whether or not you don抰 mind. Natually I抣l give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

9. I discovered your blog web site on google and check a few of your early posts. Proceed to keep up the superb operate. I just further up your RSS feed to my MSN Information Reader. In search of ahead to reading more from you afterward!?

10. Aw, this was a really nice post. In concept I want to put in writing like this moreover ?taking time and actual effort to make an excellent article?however what can I say?I procrastinate alot and in no way appear to get something done.

11. That is the suitable blog for anyone who desires to find out about this topic. You notice so much its virtually laborious to argue with you (not that I actually would need匟aHa). You positively put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, simply nice!

12. فلوکستین در واقع نوعی داروی ضد افسردگی است.
    این دارو از مهارکننده های انتخابی باز جذب سرتونین در بدن به حساب می

شد. اگرچه داروهای جدیدتری
    مانند سرترالین و سیتالوپرام اکنون در
    دسترس هستند اما این دارو همچنان در بین
    افراد در معرض اختلالات و تنش های روحی بسیار محبوب است.

فلوکستین دارویی تجویزی است. به شکل‌های کپسول، کپسول با تأخیر
    در انتشار، قرص و محلول در بازار موجود است.

همه اشکال از طریق بلع مصرف می‌شوند.
    (کپسول تأخیر در انتشار در بدن شما کندتر منتشر
    می‌شود.) کپسول خوراکی فلوکستین به صورت داروهای با نام تجاری Prozac و Prozac
    Weekly نیز موجود است. به عنوان داروی عمومی‌نیز در بازار موجود است.
    داروهای عمومی‌معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه‌های مارک دار دارند.

فلوکستین
    این داروهای عمومی‌در برخی موارد، ممکن است به هر
    دوز یا هر شکلی به عنوان داروهای با نام تجاری در دسترس نباشند.
    کپسول خوراکی فلوکستین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی نیز استفاده شود.
    این بدان معناست که ممکن است لازم باشد که آن را
    با داروهای دیگر مصرف کنید.

نحوه‌ ساز و کار فلوکستین چگونه است؟
    فلوکستین

کپسول خوراکی فلوکستین متعلق به طبقه
    ای از داروها است به نام مهار کننده‌های ان تخابی بازجذب سروتونین (SSRIs).
    این دسته‌ از داروها گروهی از داروها هستند که به روش
    مشابهی کار می‌کنند. این داروها
    اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده
    می‌شوند. فلوکستین با افزایش مقدار
    سروتونین (یک ماده طبیعی) در مغز شما
    کار می‌کند. سروتونین به حفظ
    تعادل سلامت روان کمک می‌کند بنابراین در
    بسیاری از تنش های روانی مانند افسردگی یا
    اختلال دو قطبی استفاده می شود.
    برای بررسی اختلالات خلقی در خود می توانید از آزمون زیر
    کمک بگیرید:

افزایش سروتونین به درمان علائم افسردگی، اختلال وسواس اجباری، پرخوری
    عصبی و حملات هراس کمک می‌کند و یا بهتر است بگوییم از علائم آن ها می
    کاهد. همچنین علائم خلقی مربوط به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی را
    درمان می‌کند.

قرص فلوکستین (Fluoxetine) داروی ضد افسردگی
    از مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است.

این دارو برای معالجه اختلال افسردگی اساسی، اختلال وسواس-اجباری (OCD)، پرخوری عصبی، اختلال هراس و اختلال دیسفوریک قبل
    از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو می‌تواند خطر خودکشی
    را در افراد بالای 65 سال کاهش دهد.

همچنین از این دارو برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شود.

فلوکستین از طریق دهان مصرف می شود.

برای آشنایی با سایر اطلاعات در مورد داروی فلوکستین در ادامه مطلب با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

نکات مهم در مورد فلوکستین
    داروی فلوکستین
    قرص فلوکستین
    کپسول خوراکی فلوکستین به عنوان داروهای با نام تجاری و همچنین یک داروی عمومی‌
    در دسترس است. نامهای تجاری: Prozac Weekly و Prozac.

فلوکستین به چهار شکل ارائه می‌شود: کپسول، کپسول تأخیر در انتشار، قرص و محلول.
    همه اشکال از طریق دهان استفاده می‌شوند.

کپسول خوراکی فلوکستین برای درمان انواع مختلف افسردگی، اختلالات وسواسي اجباري، برخی از اختلالات خوردن و حملات هراس استفاده می‌شود.
    همچنین برای تسکین علائم اختلال دیسفوریک قبل از
    قاعدگی استفاده می‌شود.
    بیشتر بدانیم
    اختلال ملال پیش از قاعدگی
    هشدارهای مهم
    هشدار FDA: افکار و اقدامات خودکشی

این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است.
    هشدار جعبه سیاه، یکی از جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است.
    هشدار جعبه سیاه پزشکان و بیماران را در
    مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می‌دهد.

فلوکستین می‌تواند خطر تفکر و
    رفتار خودکشی را افزایش دهد.

این خطر به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان زیاد
    است. خطر در طی چند ماه اول درمان
    با این دارو بیشتر است. همچنین شما اگر سابقه
    شخصی یا خانوادگی از بیماری دو قطبی یا افکار یا اقدامات خودکشی
    داشته باشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
    پزشک و خانواده شما باید هنگام
    شروع مصرف این دارو و در هنگام تغییر دوز، شما را با دقت
    معاینه کرده تحت کنترل قرار دهند.

آنها باید مراقب تغییر در رفتار شما یا علائم وخیم تر
    شدن افسردگی باشند.
    می توانید با انجام آزمون روانشناختی خودکشی در
    نوجوانان افکار خودکشی را در فرزندانتان مورد بررسی قرار
    دهید و در صورت بروز علائم هنگام مصرف فلوکستین
    پزشک معالج را باخبر کنید.

سایر هشدارها
    هشدار سندرم سروتونین: این دارو می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام سندرم سروتونین ایجاد کند.

این سندرم هنگامی‌اتفاق می‌افتد که داروها باعث ایجاد بیش از حد سروتونین
    در بدن شما شوند. علائم این بیماری شامل اضطراب، توهم (دیدن یا شنیدن چیزی که در آنجا نیست)،
    مشکلات مربوط به هماهنگی و ضربان قلب بیش از حد است.
    آنها همچنین می‌توانند شامل رفلکس‌های بیش فعالی، تب، حالت
    تهوع، استفراغ یا اسهال باشند. در صورت وجود علائم این بیماری، فوراً به پزشک
    مراجعه کنید.
    هشدار مانیا یا شیدایی: این دارو ممکن است باعث شیدایی
    شود. علائم این بیماری شامل انرژی بسیار
    زیاد، تحریک پذیری شدید، صحبت کردن بیشتر یا سریعتر از حد معمول،
    پرش افکار یا خواب شدید است.
    (آزمون روانشناختی شیدایی (مانیا و هایپومانیا))
    هشدار سطح نمک پایین: این دارو ممکن
    است باعث شود سطح نمک خطرناکی در خون شما وجود داشته باشد.
    علائم این بیماری شامل سردرد، ضعف، سردرگمی‌، تمرکز مشکل‌دار، مشکلات حافظه
    و احساس عدم ثبات است. در صورت بروز
    علائم این بیماری، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

فلوکستین چیست؟
    فلوکستین دارویی تجویزی است.

به شکل‌های کپسول، کپسول با تأخیر در انتشار، قرص و محلول در بازار موجود
    است.

همه اشکال از طریق دهان مصرف می‌شوند.
    (کپسول تأخیر در انتشار در بدن شما کندتر منتشر می‌شود.)

کپسول خوراکی فلوکستین به صورت داروهای با نام تجاری Prozac و Prozac Weekly
    موجود است.

به عنوان داروی عمومی‌نیز در بازار موجود است.
    داروهای عمومی‌معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه‌های مارک دار دارند.

این داروهای عمومی‌در برخی موارد، ممکن است به هر دوز
    یا هر شکلی به عنوان داروهای با نام
    تجاری در دسترس نباشند.

کپسول خوراکی فلوکستین ممکن
    است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود.