De smaak van de lange dagetapppes te pakken, zetten we koers naar Boulogne-sur-Mer. Weliswaar zou het tot Calais tegen de wind in beuken worden, maar eenmaal om de hoek bij Calais zou de beloning komen dat we in een rak naar Boulogne zouden kunnen varen. Slalommend tussen de veerboten van Calais naar Dover en terug, ronden we de vuurtoren van Cross Gris Nez. Al moesten we scherper varen dan verwacht, kreeg ik wel een beeld van hoe het zou moeten zijn. Eindelijk, onder een heerlijk zonnetje met een fijne bries richting Boulogne. Mocht ook wel eens na 10 dagen tegen de wind in stampen.
Inmiddels was bij Gijs en mij het besef dat als we op deze manier door gingen, we nooit voor 28 augustus Coruña zouden bereiken. Dagenlang was ik alle opties in mijn hoofd aan te doornemen. De wind in het zuidelijk deel van het Kanaal was inmiddels pal west. Dus hoe dan ook, zeilend zou het een lange weg worden. Moesten we dan toch maar ’s nachts gaan doorhalen? Probleem is in het Kanaal ‘Traffic lanes’ zijn ingericht voor vrachtverkeer. Deze mag je als pleziervaartuig alleen dwars oversteken. Omdat ik nu een AIS transponder geïnstalleerd heb, ben ik ook in de gaten te houden door autoriteiten. Oversteken naar Engeland is daarom lastig en je verliest daarmee veel hoogte ten opzichte van de wind. Op die manier kom je het kanaal nooit uit. De kust van Normandië staat bekend om zijn enorme hoogteverschillen tussen eb en vloed. Die in je voordeel kunnen werken als je stoom mee hebt, maar ontzettend nadelig kunnen zijn als je stroom tegen hebt. Een andere optie is om de motor aan te zetten. Een ervaringsdeskundige op de ‘Vertrekkersdag’ georganiseerd door het blad Zeilen vertelde mij ooit me niet te moeten schromen om de motor aan te zetten als het moet. Een zoetwater matroos gruwelt daarvan, maar voor een cruiser is het soms onontbeerlijk. En ik hoor sinds kort bij die laatste groep. In de supermarkt opperde Gijs als een van de opties om een etmaal door te halen op de motor. Hier moet ik op doorpakken dacht ik meteen. Laten we voldoende eten inslaan en de volgende dag vertrekken. De optie om Coruña op tijd te halen begon weer te gloren aan de horizon.
Reacties zijn gesloten.